کوکوتی تی

فرهنگ وادب تالش

کوکوتی تی

فرهنگ وادب تالش

مراسم روزه داری زلیخا صبا ماسالی مااسال تالش

مراسم روزه داری در ماه مبارک رمضان در ماسال وتالش در گذشته 
در زمانهای دور که هنوز رادیو ووسایل صوتی در خانواده ها بخصوص خانواده های مذهبی تالش نیامده بود . دراین خانواده ها که ملزم به اجرای این مراسم به طریق اصولی وخداپسندانه بودند همواره یک اذان گو که صدای رسایی داشت مهمان بود و موقع افطار این اذان گو در گوشه ای از تلار خانه می ایستاد ودست بر روی گوش میگذاشت واذان میگفت که در محل می شنیدندوبا شنیدن اذان روزه دارها روزه خودرا را باز میکردند .
ا افطار ی معمولن چای شیرین وخرما وشیربرنج وفرنی ونانی راکه فقط مردم در ایام ماه رمضان از بازار می خریدند چون در خانواده های تالش قشلاق ودشت مرسوم نبود حتا صبحانه خودرا نان بخورند بلکه سه وقت غذای اصلی خانواده های تالش پلو بود البته با مخلفات مخصوص ان وعده غذایی .
ابتدا روزه دارها با یک ته استکان اب داغ ویک خرما روزه باز کرده ولقمه ای می خوردند وبعداز خواندن نماز ومنا جات شام طبق روال معمول صرف می شد .
سحری در این ایام وموقعش که بیشتر افراد مسن با حس وشناختی که از وقت داشتند بیدارشده وبانوی خانواده یا عروسها و دختران جوان با پختن پلوی گرم و اماده کردن ان وکم کم بیدار شدن بقیه وحتا بچه های کوچک به شوق روزه کله گنجشکی گرفتن اماده برای سحری خوردن می شدند . مخلفات مصرفی سحری بیشتر خشک بود مثل کباب وشامی و تخم اردک وتخم مرغ و بیشتر غذایی میخوردند که سنگین نباشد وتشنگی بر انها غالب نشود .
در این خانوادهای روزه دار حتا اگر کسی نمی توانست روز ه بگیرد وحتا بچه ها در نزد بقیه نمی بایست چیزی بخورند یعنی نمی باید سفره ای برای خوردن غذا پهن میشد واین به حرمت ماه مبارک رمضان و دیگر افراد روزه دار بود وبخصوص پدر خانواده نمی فهمید که کسی روزه نیست واگرهم می فهمید به روی خود ودیگران نمی آورد وبه این ترتیب این احترام وحرمت گذاشتن یک رسم وایین وسنت شد 
با امید اینکه در این ایام روح وجسمی سالم داشته باشید.
زلیخا صبا

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.