کوکوتی تی

فرهنگ وادب تالش

کوکوتی تی

فرهنگ وادب تالش

ضرب المثل تالشی زلیخا صبا ماسالی تالش

مثل تالشی از زلیخا صبا
خِدا سورمه برده باکله چمی آسوئه
خدا سرمه را برده به چشم باقلی زده 
این مثل ومصداق زمانی گفته میشود که

 واقعا بعضی استحقاق بعضی نعمتهارا ندارند ولی ان نعمت وخوشبختی را به ناحق دارا هستند 

باسپاس زلیخا صبا

نظرات 1 + ارسال نظر

سلام
سورمه را درست نوشته اید چون ما در زبان تالشی اوی کوچولو یا همان ضمه و یا پیش نداریم ولی این نشانه یا حرف مصوت دخیل در زبان تالشی است حذف نمی شود و در نوشتن کلمه های دخیل در تالشی مورد نیاز است مثلا قُرآن را دیگر نمی توانیم قورآن بنویسیم بایستی به صورت خودش یعنی قرآن بنویسیم . ولی کلمه اُردک چون این کلمه دخیل در تالشی نیست می توانیم اوردک بنویسیم چون ما اُ در مصوت تالشی نداریم و او داریم . بنابراین اردک را برطبق گویش تالشی خود بایستی اوردک بنویسیم.
نظر برادر مرحوم تان استاد مسرور رحمت الله علیه را نمی دانم در چنین مواردات چه بوده ولی امید وارم یک رسم الخط واحد بزودی برای همه ی تالشی نویسان پدید آید تا از این چنگانه نویسی ها رهایی یابیم.

به نظر بنده آسوئه شاید درست تر باشد تا آسوهه من فکر نمی کنم آخر کلمه آسو به هه ختم شود شاید در گویش ماسالی به هه ختم شود ولی در تالشی فومنات به ( ئه ) ختم میشود.

در مورد این باقالی یا به لفظ تالشی محل ما (موقومه بالکه ) یا (برزه باکله) نسبت به خام خوردنش خیلی حساسیت دارم وبرایم کم خونی می آورد. فابیسم نوعی بیماری است که اگر در بدن کسی باشد اصلا باید این باقالی را نگاه هم نکند.

از خدمت بی شائبه تان به زبان و فرهنگ تالش کمال تشکر را دارم .
معتقدم فرهنگ تالش به امثال شما سخت محتاج است خداوند امثال شما بانوی فرهنگ دوست تالش را فراوان نماید. عزت زیاد

با سلام وخسته نباشید به شما جناب نعمتی بزرگوار ابتدا یک مثل دیگر می آورم .. کَلاچ شه بازی متِ ومونی بِکَرِ اِشتن متِ ومونی ویرش بَر شه ماهم رفتیم از این جناب استاد های بزرگوار در نگارش تالشی پیروی کنیم وگفتیم شاید درست تر باشد از نگارش برادرم نیز جاماندم وفکر کردم این استادان گرانقدر دست به دست هم دادند ویک رسم الخط جدید که قبول همه واسان وقابل قبول عامه باشد درست کرده اند ولی در نهایت دیدم نه همدیگرا قبول دارند ونه استاد مسرور را بیاد می آورند در حالیکه استاد مسرور را در انجمنهای فرهنگی بیشتر با تدوین فرهنگ تالش می شناسند وهیچ کدام هم در دسترس نیستند وما تالش نویسها سرگردان در میان واژه ها و من یک بانوی تالشی نویس نمی دانید چه کلنجاری در این چند سال که در مجازی دارم می نویسم در گیر هستم مهم نیست هر جا هرکس یک کلمه در اصلاح نوشته هایم به من بیاموزد سپاسگزارشان می باشم وما همواره شاگردی می کنیم سپاس دوباره

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.